مولکول جدید انسولین تنظیم قند خون را آسان تر و ایمن تر می کند

3 دسامبر 2020- زندگی روزمره برای بیش از 46 میلیون نفر در سراسر جهان که از دیابت نوع 1 رنج می برند، با ساخت این مولکول انسولین جدید بسیار آسان تر و ایمن تر خواهد شد.

محققان دانشگاه کپنهاگ و شرکت بیوتکنولوژیGubra ، یک مولکول انسولین جدید تولید کرده اند که در آینده، این اطمینان را خواهد داد که افراد دیابتی مقدار کافی انسولین را برای کنترل قند خون خود دریافت می کنند.

انسولین های فعلی موجود در بازار، قادر به تشخیص اینکه یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 به یک اثر کوچک یا بزرگ از انسولین برای کاهش قند خون خود نیاز دارند، نیستند.

پروفسور Knud J. Jensen، از گروه شیمی دانشگاه کپنهاگ و یکی از محققان در این تحقیق جدید توضیح داد: به همین دلیل است که ما اولین قدم را به سمت تولید نوعی انسولین برداشته ایم که بتواند متناسب با سطح قند خون بیمار، اثر خود را تنظیم کند. این انسولین پتانسیل فوق العاده ای برای بهبود چشمگیر زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد.

در موش صحرایی موثر بود

محققان در این تحقیق، نوعی انسولین با اتصال مولکولی داخلی ساخته اند که می تواند میزان قند خون را در بدن، درک کند. با افزایش قند خون، این مولکول فعال شده و انسولین بیشتری آزاد می کند و با پایین آمدن قند خون، مقدار کمتری انسولین آزاد می شود.

پرفسور Jensen، گفت: این مولکول به طور مداوم مقدار کمی انسولین آزاد می کند، اما بسته به نیاز بدن بیمار این مقادیر متفاوت است.

وی افزود: این انسولین به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 درمانی راحت تر و آسان تر را ارائه خواهد داد. در حال حاضر، فرد مبتلا به دیابت نوع 1 باید در طول روز بارها به خود انسولین تزریق كند و مرتباً با گلوکومتر و گرفتن خون از نوک انگشتان، سطح قند خون خود را كنترل كند. این انسولین جدید، به فرد اجازه می دهد که در طی یک روز انسولین کمتری تزریق کند و در نتیجه کمتر به تزریق آن و کنترل قند خون خود فکر کند.

اگرچه انسولین جدید "خودکار" پیشرفت عمده ای در جهت درمان بهتر دیابت است، اما مدتی طول می کشد تا این انسولین انقلابی بخشی از زندگی روزمره بیماران دیابتی شود.

پرفسور Jensen، گفت: ما این مولکول انسولین جدید را بر روی موش های صحرایی آزمایش کردیم که اثبات شد موثر است. مرحله بعدی تحقیق بهبود سرعت و دقت بیشتر آن است و سرانجام، آزمایش آن بر روی انسان می باشد، روندی که ممکن است سالها به طول انجامد. اما مطمئناً ارزش این را دارد که مبتلایان به دیابت نوع 1 به آن امیدوار باشند.

ایده ای که در ایالات متحده جوانه زد

ایده ی ساخت نوعی انسولین که خود را با نیازهای بیمار تنظیم کند، سالها پیش در حالی که پروفسور Jensen در ایالات متحده زندگی می کرد، ایجاد شد، هنگامی که یکی از دوستانش که به دیابت نوع 1 مبتلا بود، برای او داستانی را تعریف کرد.

او گفت: دوست نویسنده ی منJan Sonnergaard، در مورد یک زن و شوهر متاهل که یک شب در مراسمی با هم رقصیده بودند، برای من داستانی را تعریف کرد: مرد که به دیابت نوع 1 مبتلا بود، پس از رقص احساس ناخوشی کرده بود و همسرش فکر می کرد که با دادن انسولین به او قند خون او را تثبیت می کند. متاسفانه انسولین سبب مرگ شوهر شده بود. ​​من می خواستم اطمینان حاصل کنم که از این دست فجایع هرگز تکرار نخواهد شد.

او گفت: مشکل دیابت این است که انسولین همیشه به یک روش کار می کند و آن کاهش قند خون است، که گاهی ممکن است بیمار به آن نیاز نداشته باشد. این همان چیزی است که ما می خواهیم با مولکول جدید خود آن را برطرف کنیم.

منبع:

Jensen, K.J., et al. (2020) An Aldehyde Responsive, Cleavable Linker for Glucose Responsive Insulins. Chemistry - A European Journal. doi.org/10.1002/chem.202004878.

https://www.news-medical.net/news/20201203/New-insulin-molecule-will-make-blood-sugar-regulation-easier-and-safer-for-diabetics.aspx